BEZPIECZNE PRZEJŚCIA. UWAGA!!!!!

plakat2a_520x732_5b56b7e45a838d12a065b6705f5abe1f

Pobierz PDF

Diagnoza.
Skrzyżowanie Al. Komisji Edukacji Narodowej z ul. Artystów.
Opracował: inżynier Elżbieta Malec,
Jan Szumiał: Praska auto Szkoła.
Współpraca: studenci Politechniki Warszawskiej, Wydział Inżynierii Lądowej.

Skrzyżowanie Al. Komisji Edukacji Narodowej z ul. Artystów

diagnoza_1

Zauważone problemy:

  • Nadmierna prędkość samochodów poruszających się al. KEN
  • Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim
  • Przejście dla pieszych zlokalizowane na łuku drogi
  • Parking po wewnętrznej stronie łuku al. KEN ograniczający widoczność – pieszych na nadjeżdżające samochody oraz kierowców na przejście dla pieszych

    diagnoza_2

  • Parking zlokalizowany zbyt blisko przejścia dla pieszych, min. odległość – 10m, min odległość z warunków widoczności po wewnętrznej stronie łuku ok. 20 m
  • Brak zapewnionej minimalnej widoczności przy wyjeździe z ulicy Artystów na al. KEN (powinno być ok. 70 m, jest 25 m)
  • Brak wydzielonych lewoskrętów z al. KEN w ul Artystów
  • Niewłaściwie wyprofilowany przejazd rowerowy przez drogę wewnętrzną (ścieżka rowerowa położona po zachodniej stronie Al. KEN) – zachęca do rozwijania nadmiernej prędkości na przecięciu z jezdnią

    diagnoza_3

Pomysły na zmiany:

  • Oddalenie zatok parkingowych od skrzyżowania na odległość co najmniej zgodną z obowiązującymi przepisami, umożliwiającą zachowanie widoczności na przejściu dla pieszych i na włączeniu wyjazdu z osiedla na Al. KEN (strona wschodnia) / bezpieczne korzystanie z przejścia dla pieszych i bezpieczne włączanie się do ruchu z ul Artystów
  • Montaż progów zwalniających przed przejściem w obu kierunkach + ograniczenie prędkości do 30 km/h. Przykładem może być zastosowanie progów na ul. Płaskowickiej, na której jest porównywalne natężenie ruchu samochodowego i pieszego (na przejściu). Ul. Płaskowickiej przejmuje obecnie ruch z Południowej Obwodnicy Warszawy, która kończy się na ul. Puławskiej.

    diagnoza_4

  • Innym rozwiązaniem może być zastosowanie na jezdni poprzecznych pasów z mas termoplastycznych, ułożonych w coraz mniejszych odstępach w miarę zbliżania się do przejść dla pieszych.
  • Znaki na wysięgnikach nad jezdnią ostrzegające o przejściu dl pieszych na jezdni wschodniej
  • Znaki ostrzegawcze przy przejściu dla pieszych z migającą pomarańczową sygnalizacją świetlną (diodowe lampki zamontowane na górnej krawędzi znaku, migające na przemian) wzbudzaną przez fotokomórkę w wyniku zbliżenia się pieszego do przejścia na odległość ok. 2 m
  • Doświetlenie ścieżki rowerowej latarniami
  • Stworzenie spowolnienia ruchu na ścieżce rowerowej(zmiana geometrii lub wprowadzenie ograniczenia prędkości na nawierzchni ścieżki). Oddzielenie ścieżki od chodnika krawężnikiem gazonowym. Brak wyraźnej krawędzi powoduje zbyt swobodną jazdę rowerzystów również po ciągu dla pieszych i uniemożliwia identyfikację chodnika lub ścieżki rowerowej osobom niewidomym.
  • Ustawienie fotoradaru i ograniczenia prędkości do 30 km/h
  • Monitoring skrzyżowania
  • Budowa lewoskrętów dla obu kierunków ruchu. Budynki przy Al. KEN posiadają dojazd praktycznie tylko od tej ulicy. Wprowadzenie zakazu skrętu w lewo powoduje dodatkowe obciążenie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną przez zawracające samochody, a kierowcy unikający nadkładania drogi łamią zakaz.
  • Budowa sygnalizacji
  • Droga przechodzi przez środek osiedla, przejście łączy dwie strony osiedla, w pobliżu znajdują się sklepy i apteka (bardzo duże natężenie ruchu osób korzystających z apteki)
  • Przejście wykorzystywane jest przez dzieci i rodziców z dziećmi do dojścia do szkół i na boiska
  • Progi na ulicy z sygnalizacją świetlną, najbliższe sygnalizatory oddalone są o ponad 180 m
  • Nieegzekwowanie zakazu skrętu w lewo z al. KEN w kierunku północnym
  • Wyprzedzanie na pasach, progi zwalniające mocno uniemożliwiają taki manewr
  • Regularnie dochodzi do wypadków z udziałem pieszych
  • W pierwotnym planie al. KEN miała być spokojną ulicą z parkingami i sklepami, a główny ruch z Ursynowa miał się odbywać ulicą Rosoła i ul Pileckiego.

Profilaktyka:

  • Budowa miasteczek ruchu i edukacja od najmłodszych lat jak należy się zachowywać jako pieszy, jako kierowca lub inny uczestnik ruchu
  • Kampania telewizyjna na rzecz bezpiecznego zachowania na drodze

Przejście dla pieszych po północnej stronie stacji metra Ursynów:

  • Wydłużenie odcinka obniżonego ogrodzenia parkingu o osiem przęseł. Zabieg ten poprawi widoczność dla pieszych i dla kierowców

    diagnoza_5

  • Ustawienie znaków D-6 na wysięgnikach nad jezdniami
  • Znaki ostrzegawcze przy przejściu dla pieszych z migającą pomarańczową sygnalizacją świetlną (diodowe lampki zamontowane na górnej krawędzi znaku, migające na przemian) wzbudzaną przez fotokomórkę w wyniku zbliżenia się pieszego do przejścia na odległość ok. 2 m

 

Zdjęcia

1

DSC05587DSC05588DSC05590DSC05598

Artykuły

Aktualności