Trzeci Element SYSTEMU

Pacjent, odwieczny problem.

Bardzo ważnym "trzecim" elementem systemu opieki zdrowotnej jest pacjent. W Mediach (Internet, Telewizja, Radio) jest on często pomijany. W dostępnym piśmiennictwie wiele możemy się dowiedzieć o błędach systemu i lekarzy. Niewiele możemy się dowiedzieć o postępowaniu samych pacjentów.

Pacjent w Polsce "może" posiadać kilka charakterystycznych cech.

  1. "Zna" się na medycynie jej nie znając.
  2. "Zna" się na prawach pacjentów ich nie znając.
  3. "Prawie" każdy Pacjent kłamie.
  4. Może być "agresywnym".
  5. Posiadać niską higienę osobistą (czasami).

Tłumacząc punkt o kłamstwach pacjenta można wnioskować:

  1. Pacjenci nie znają się na medycynie i niewiedzą czy są w stanie zagrożenia życia.
  2. Pacjenci nie znają swoich praw oraz systemu opieki zdrowotnej.

Na podstawie w/w faktów omówię przypadek kliniczny. Kilka lat temu pracując w karetce "R" dostałem wezwanie pt. "Dziecko lat 3 zakrztusiło się i ma trudności w oddychaniu". Wzywał ojciec dziecka krzycząc i żądając natychmiast przyjazdu karetki. Wyjazd "Na Sygnale" przez całe miasto, bieg na 4 piętro (nasilający niewydolność krążenia wśród członkach zespołu karetki) i........ widzę dziecko spokojnie siedzące na kolanach matki, bez duszności. Z wywiadu dowiedziałem się, iż zakrztusiło się przed godziną i czasami zakaszle.

Można stwierdzić, iż nie była to sytuacja zagrożenia życia pacjenta. Ale był to potencjalnie stan zagrożenia dla Zespołu Ratownictwa. Jadąc na sygnale zwiększamy ryzyko wypadku i kolizji. Biegnąc do chorego zwiększamy prawdopodobieństwo urazów członków zespołu.
I na koniec: Ten przypadek powoduje "znieczulicę" u ratowników.
Kłamstwa pacjentów wraz z Niewydolnością Systemu Opieki Zdrowotnej tworzą Błędne Koło.

Innym ważnym elementem są "złe" emocje towarzyszące pacjentom. Chory wchodzący do gabinetu lekarskiego, który na powitanie krzyczy "Bo mi się należy", "Ja płacę składki", "Jestem z Warszawy", itp., powoduje głęboką niechęć personelu medycznego do niego.

Jednym z metod stosowanych przy zbieraniu wywiadu z chorymi "wulgarnymi" jest Metoda opracowana w Zakładzie Toksykologii w Łodzi:

  • Dzień Dobry, jestem lekarzem. Jak Pan się nazywa?
  • Spierdalaj
  • Panie Spierdalaj, co Panu dolega?

Pacjenci również są zdania, iż lekarz "cyborg" myśli przez całą dobę jednakowo. Niewiedzą, iż czułość i swoistość badania przedmiotowego i podmiotowego o 4 rano jest inna niż o 10 rano.

"Panie Doktorze, wracając z imprezy zaszedłem do Pana, bo mnie boli głowa od 2 lat. Wyczytałem w Internecie, że może to być udar. Chciałbym/chciałabym teraz Tomografię, Rezonans Magnetyczny, Badania krwi, EEG, EKG, PET, Badanie USG Doppler naczyń szyjnych, ECHO przezprzełykowe oraz żeby mnie zbadał neurolog i chirurg naczyniowy. Nie wyrażam zgody na nakłucie lędźwiowe, bo na forum mi odradzano."

Radio i Telewizja powinny w ramach swojej misji edukować społeczeństwo z zakresu:

  • Jak działa system zdrowia w Polsce.
  • Jak udzielać pomoc medycznej.
  • Kiedy wzywać Pogotowie.

SOR Ostrołęka pacjenci

Comments are closed.